tisdag 26 april 2016

Whippet

När jag fyllde jämnt i höstas så fick jag ett presentkort på Wincent Garner i Stockholm. De säljer bland annat garner från engelska Rowan Yarns.


Så, jag gick dit, klämde och kände utan att ens behöva titta på prislappen och hittade ett jättefint återvunnet garn i silke/bomull/viskos, Revive. Det har varit mysigt att sticka med och garnet är väldigt skönt att ha på sig.  

Mönstret blev en Whippet av designern Ankestrick. Hon designar ofta utifrån contiguous-metoden. Den går i korthet ut på att man börjar uppifrån och ner och ökar succesivt från en tänkt axellinje som så småningom blir en ärmkulle. Därefter delas av för kropp och ärmar. Resultatet är inte en raglan , utan det ser ut som en isydd ärm och passformen blir därför väldigt fin. 

Jag har tidigare stickat hennes Slanted Sleven och var då mycket nöjd med passformen. Men mönstret på Whippet är mycket mer välskrivet. Det enda som var lite klurigt var att starta, för man börjar med en rektangular bit som blir nacken. Det känns lite märkligt innan man kommer på att så ska det faktiskt vara. 


Det här är redan en favorit. Jag tycker om att den är så pass välskräddad att jag känner mig bekväm att ha den till jobbet. Här följer några bilder för att se detaljer. Funderar redan på att sticka mig en till. 

Mer info finns på min Ravelrysida











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar